O Γιώργος Χατζηνάσιος,
πέρα από το “Μάθημα Σολφέζ”
γράφει ο Μωυσής Ασέρ
Ο Γιώργος Χατζηνάσιος, επανέρχεται στην επικαιρότητα κάθε φορά έχουμε διαγωνισμό της Eurovision, γιατί ακόμα κι αν δεν κατέκτησε την πρωτιά τη χρονιά που συμμετείχε, άφησε τις καλύτερες μάλλον εντυπώσεις από κάθε άλλο τραγούδι ελληνικής συμμετοχής, κι αν το καλοψαξουμε δεν είναι λίγα τα ωραία τραγούδια που μας εκπροσώπησαν από το 1973 μέχρι σήμερα.
Ο Χατζηνάσιος είναι σίγουρα μια ξεχωριστή προσωπικότητα στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι. Ιδιαίτερα άξιος πιανίστας με ευρύτητα ύφους, καταπληκτικός ενορχηστρωτής και ευρηματικός συνθετης – τραγουδοποιός.
Τα ωραία τραγούδια του ξεχωρίζουν για τις πρωτότυπες αρμονίες τους και τον μαγικό τρόπο που συνδέει την διεθνή μουσική με τα ελληνικά ηχοχρώματα.
Ξεκίνησε να εμφανιζει τα πρώτα του τραγούδια στα τέλη του 60 και ακολούθησε μια δημιουργική 20έτια με πολλές και αναγνωρίσιμες επιτυχίες, τόσο στο τραγούδι όσο και στις μουσικές για κινηματογράφο, τηλεόραση και θεατρικές παραστασεις. Είχε την τύχη να τραγουδήουν τραγούδια του τραγουδιστές πρώτης γραμμής και να μελοποιήσει στίχους από τους καλύτερους στιχουργούς της εποχής του. Σταμάτης Κόκοτας, Μαρινέλλα, Στράτος Διονυσίου, Μανώλης Μητσιάς, Δήμητρα Γαλάνη, Βίκυ Μοσχολιού, Γιάννης Πάριος, Χαρούλα Αλεξίου, Άννα Βισσυ, Γιώργος Κοντολάζος, Τόλης Βοσκόπουλος, Δημήτρης Μητροπάνος, Τάνια Τσανακλίδου, Αλέκα Κανελλίδου, Αλέξια και άλλοι πολλοί.
Κάποια στιγμή όμως δυστυχώς σταμάτησε να γράφει κι όπως είχε χαρακτηριστικά δηλώσει: “Οι περισσότεροι τραγουδιστές που ξεκίνησαν μαζί μου τώρα πια γράφουν μόνοι τους τα τραγούδια που ερμηνεύουν, δεν μας έχουν πια ανάγκη τους συνθέτες…”
Έπαιζα μουσική στο πιάνο και
μου λέει η γυναίκα μου, η Μαρία:
– Αυτό είναι πολύ ωραίο! Μπορεί
να γίνει επιτυχία και στο εξωτερικό.
– Τί εννοείς; Για τη Γιουροβίζιον;
– Ναι!
Δεν ήθελα να πάω στη Γιουροβίζιον,
την είχε υποτιμήσει ο Χατζιδάκις,
την είχε πει πανηγύρι
και δεν ήθελα να εμπλακώ.
Αλλά βγαίναμε σχεδόν τελευταίοι.
Οπότε μου ήρθε η ιδέα:
Αφού υπάρχει κώδικας διεθνής,
γιατί να μη βάλω τις νότες;
Αρκεί να υπάρχει μια ιστορία που
να δικαιολογεί τις νότες που έβαλα.
Τηλεφώνησα στη στιχουργό
Σέβη Τηλιακού και της είπα:
– Δε θα βάλουμε λόγια στο ρεφρέν.
Θα βάλουμε εκεί τις αντίστοιχες νότες
και θα γράψεις εσύ τα κουπλέ.
Επέλεξα τους τραγουδιστές.
Ήθελα ένα κομμάτι με δροσερά παιδιά
και με καλές φωνές.
Τον Πασχάλη, τη Μπέσυ, τον Ρόμπερτ.
Ήθελα και την Ελπίδα.
Δεν δέχτηκε και ήρθε η Μαριάννα Τόλη.
Μας βοήθησε πολύ
στη χορογραφία, στα ρούχα,
αυτά που φόρεσαν ήταν ιδέα της.
Ο διαγωνισμός τραγουδιού,
το 1977, διεξαγόταν στο Λονδίνο.
Για πρώτη φορά τότε
έκανε απεργία το ΒΒC σαράντα μέρες
και αναβλήθηκε η Γιουροβίζιον.
Έτσι απέκτησε δυναμική
το τραγούδι μας.
Στα γκάλοπ ερχόταν πρώτο και
δεύτερο το τραγούδι της Ιταλίας.
Με το Μάθημα Σολφέζ
δημιουργήθηκε ένα κίνημα –
ο καθένας προσπαθούσε
να επιβεβαιώσει τη μελωδία,
να δει αν οι νότες ήταν σωστές.
Αυτοί οι λόγοι μας έφεραν πέμπτους.
Γιώργος Χατζηνάσιος
”..Ήμασταν παιδιά
σαν μια συντροφιά τότε
και η μουσική μάς άρεσε πολύ τότε.
Μάθημα Σολφέζ
γύρω απ’ το παλιό πιάνο,
νότες δυνατές, νότες απαλές πιάνω.
Αβάντι
Ντο Φα Φα Φα
Σολ Φα Σολ Φα
Μι Ντο Σι Μι Μι Μι
Ντο Σι Ντο Σι Σολ Σι Ντο,
Ντο Φα Φα Φα (Ντο Σι)
Σολ Φα Σολ Φα Μι Ντο Μι.
Πέρασε ο καιρός
ήρθανε καημοί άλλοι,
μα η μουσική πάντα μια γλυκιά ζάλη.
Μέσα μου μιλά μ’ ένα μαγικό τρόπο,
ξέρει της καρδιάς τον πιο μυστικό δρόμο.
Αβάντι
Ντο Φα Φα Φα
Σολ Φα Σολ Φα
Μι Ντο Σι Μι Μι Μι
Ντο Σι Ντο Σι Σολ Σι Ντο,
Ντο Φα Φα Φα (Ντο Σι)
Σολ Φα Σολ Φα Μι Ντο Μι.
Σαν μια μουσική όλη τη ζωή ζήσε,
δυο μελωδικές νότες στην καρδιά κλείσε.
Κάνε τη χαρά τραγούδι και παντού πες το
και το σ’ αγαπώ πες το σε ρυθμό presto.
Αβάντι
Ντο Φα Φα Φα
Σολ Φα Σολ Φα
Μι Ντο Σι Μι Μι Μι
Ντο Σι Ντο Σι Σολ Σι Ντο,
Ντο Φα Φα Φα (Ντο Σι)
Σολ Φα Σολ Φα Μι Ντο Μι.”
…………………………………………………………….
Πηγές: bovary. gr
Απόσπασμα από συνέντευξη
στη Μυρτώ Λοβέρδου.
musicheaven. gr
Απόσπασμα από συνέντευξη
στον Κωνσταντίνο Παυλικιάνη.
Φωτογραφία:
Παναγιώτης Μάλλιαρης
και η λαϊκή – τουριστική εκδοχή του άσματος σε δυο εκδοχές