Ένας ευαίσθητος ληστής,
ιδιαιτέρως δημοφιλής

γράφει ο Μωυσης Ασέρ

Το τραγούδι ένας ευαίσθητος ληστής, των Χατζιδάκι και Γκάτσου, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1966 στον δίσκο Μυθολογία χωρίς να είναι η πιό μεγάλη τους επιτυχία, είναι σίγουρα το πιο διαδραστικό κι αυτό που αγαπήθηκε, όσο κανένα άλλο από το “συνάφι” των τραγουδιστών. Πως αλλιώς να εξηγήσει κάνεις τις αμέτρητες ηχογραφήσεις που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, με πάσης φύσεως τραγουδιστές και ορχήστρες. Επίσημες και ανεπίσημες ηχογραφήσεις και κυκλοφορίες, σε στούντιο η σε live εμφανίσεις που ξεπερνάνε τις70 και μερικές από αυτές είναι και πολύ ενδιαφέρουσες.

Τόσοι και τόσοι που δεν φοβήθηκαν να συγκρουσθούν και να συγκριθούν με την αρχική παρθενική και αξεπέραστη πρώτη ηχογράφηση με τη φωνή του Γιώργου Ρωμανού που κι αυτός ακόμη το ηχογράφησε για δεύτερη φορά λίγα χρόνια μετά, σε ζωντανή ηχογράφηση. Με την υπογραφή του ίδιου του Χατζιδάκι νομίζω ότι μόνο 2 ηχογραφήσεις έγιναν, αυτή του Γιώργου Ρωμανού, κι αυτή με τη φωνή της Νένας Βενετσάνου 
Δισκογραφημενες εκδοχές υπάρχουν ακόμη με την Δήμητρα Γαλάνη (2 φορές) την μια με επιμέλεια ορχήστρας από τον Δήμο Μούτση και την άλλη από συναυλία αφιέρωμα στον Νίκο Γκάτσο με την ΚΟΕΜ και την μουσική διεύθυνσητου Σταύρου Ξαρχακου. Στην δισκογραφία βρίσκουμε ακόμα μια κυκλοφορία με τον αγαπημένο τραγουδιστή των δύο δημιουργών, τον Μανώλη Μητσιά, από συναυλία στο Ηρώδειο. Nομίζω ότι ως εδώ εξαντλούνται οι δισκογραφικές κυκλοφορίες του τραγουδιού.
 
Ο Νίκος Γκάτσος εκτός από εξαίρετος ποιητής και ευρηματικός στιχουργός πνευματικός άνθρωπος τολμώ να πω “γκουρού” για μια ολόκληρη γενιά τραγουδοποιών, μουσικών και τραγουδιστών, υπήρξε και μεταφραστής θεατρικών έργων. Οι στίχοι αυτού του τραγουδιού, ανακάλυψα πρόσφατα, ότι είναι μεταγραφή από κείμενο του συγγραφέα Eugene O’Neill και συγκεκριμένα από το έργο ”Long Day’s Journey Into Night” (1941).
 
 
Ένας ευαίσθητος ληστής
 
Αν με πηγαίναν αύριο στην κρεμάλα
μανούλα μου μανούλα δόλια μάνα
ξέρω ποιανού το δάκρυ στάλα στάλα
θα ’πεφτε από τα μάτια τα μεγάλα
μανούλα μου μανούλα δόλια μάνα.
 
Μια και με γράψανε φονιά
πήρα τον κόσμο παγανιά
και τη ζωή σεργιάνι
κακό να κάνω στους κακούς
που εσύ μονάχα τους ακούς
μα ο νους δεν τους πιάνει.
 
Στην ερημιά που ’χα βρεθεί
με το ’να χέρι στο σπαθί
και τ’ άλλο στο βαγγέλιο
ήρθαν μανάδες κι ορφανά
κι είπα το δάκρυ που πονά
να τους το κάνω γέλιο.
 
Μα τώρα που ’φτασε η στιγμή
να κλείσουν οι λογαριασμοί
ποιος τάχα θα μπορέσει
να δει πως είχα μια καρδιά
σαν της αγάπης τα παιδιά
και να με συγχωρέσει;
 
Ας περάσουμε τώρα στις ανεπίσημες κυκλοφορίες
Ξεκινώντας με τον Τζίμη Πανούση πού κι αυτός όπως κι άλλοι πολλοί είχαν εντάξει στο ρεπερτόριο των εμφανίσεων τους το τραγούδι αυτό.
Τον Αλκίνοο Ιωαννίδη σε μια ωραία ηχογράφηση στο μέγαρο μουσικής με μεγάλη ορχήστρα και τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιαδη. Μια ξεχωριστή ηχογράφηση με τον “θεοδωρακικό” Πέτρο Πανδή, και μια ακομη με τον “χατζιδακικό” Λάκη Παππά.
 
Ξεχωριστή θέση σε αυτές τις ανεπίσημες ηχογραφήσεις αυτή του Πασχάλη Τερζή με την συνοδεία του σολίστα Γρήγορη Τζιστούδη σε τηλεοπτική εκπομπή.
Η σχέση του Πασχάλη με αυτό το τραγούδι, που το “ερμήνευε” κάθε βράδι στις εμφανίσεις του, ξεκίνησε από τα μέσα του ’70, τότε που ξεκινούσε την καριέρα του, άγνωστος ακόμη και τα καλοκαίρια εμφανίζονταν στη Ρόδο. Τότε ο Ροδίτης τραγουδοποιός Τάκης Βούης του το ΄χε διδάξει, κι από τότε ήταν στα must του ρεπερτορίου του, έτσι όπως το έφερε στα μέτρα του, με πιθανόν υπερβολικές κορώνες, λίγο παραπάνω θεατρική και τραγική ερμηνεία, πλην όμως συγκινητική και έστω μέσα από αυτές τις ενορχηστρωτικές διαφοροποιήσεις που φτάνουν στα όρια του παρεξηγήσιμου.
 
Όταν πριν από χρόνια είχε κυκλοφορήσει έναν δίσκο με ζωντανές ηχογραφήσεις που είχε μεταδωθεί και τηλεοπτικά, περιλαμβάνονταν και η μία από τις δύο ή τρεις ηχογραφήσεις που θα βρείτε στο play list, αλλά δεν πήρε την άδεια από τους δικαιούχους των πνευματικών δικαιωμάτων κι έτσι δεν συμπεριλήφθηκε στο CD. Παρόλα αυτά το τραγούδι αυτό αγαπήθηκε αρκετά στον κύκλο των θαυμαστών του και βρήκε μιμητές και φωνές όπως αυτή της Πάολας που το τραγούδησε βασισμένη στη διασκευή του Πασχάλη. 
 
Ακολουθεί μέγας και μακρύς κατάλογος άλλων τραγουδιστών που “ερμηνεύουν” με ή χωρίς εισαγωγικά το τραγούδι αυτό κατά δύναμη ο καθένας, αρκετοί επώνυμοι κι αγαπημένοι κι άλλοι άγνωστοι κι αγαπημένοι ή αγαπημένες. Ανάμεσα τους πολύ όμορφες εκτελέσεις για όσους έχουν υπομονή να τους ακούσουν και να τους δουν. Άπαντες πάντως τραγουδούν με άγνοια κινδύνου!
 

Εδω το play list με  40 διαφορετικές ηχογραφήσεις

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *