Αλίκη Βουγιουκλάκη
οι ταινίες που δεν γύρισε ποτέ…
γράφει ο Κυριάκος Μέλλος
Στις 20 Ιουλίου 2025, συμπληρώνονται 91 χρόνια από την γέννηση της πιο δημοφιλούς ηθοποιού στην χώρα μας. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ξεκίνησε με όνειρο να αφοσιωθεί στο θέατρο. Στην πορεία, όμως, πρωταγωνιστώντας παράλληλα με το θέατρο σε 41 ταινίες, σταδιοδρόμησε στον ελληνικό κινηματογράφο, ζώντας όλα τα εξελικτικά του στάδια, από την ανάπτυξη μέχρι την ακμή και την παρακμή του. Ωστόσο, οι δικές της ταινίες παρέμεναν εμπορικά αλώβητες, παρά την γενική οικονομική κρίση των ειστιηρίων, ακόμη και μετά την έλευση της τηλεόρασης, εναλλασσόμενες συνήθως στις πρώτες θέσεις των πινάκων εμπορικότητας της εποχής και δίνοντας της τον τίτλο της βασίλισσας της ελληνικής οθόνης.
Είναι γνωστό ότι η εθνική μας σταρ τυποποιήθηκε σε συγκεκριμένους ρόλους, παρόλο που πολλές φορές στο θέατρο και στον κινηματογράφο, κατέβαλε προσπάθεια να παίξει διαφορετικά πράγματα. Κάθε φορά όμως που το κοινό δεν ακολουθούσε, η Αλίκη και οι συνεργάτες της επαναλάμβαναν την γνωστή συνταγή και την επανέφεραν στην πρώτη θέση…
Η Αλίκη, είτε από καλλιτεχνική ανασφάλεια, είτε για άλλους άγνωστους λόγους, κατέληξε αρκετές φορές να αρνηθεί να γυρίσει κάποιες ταινίες:
Στα τέλη της δεκαετίας του ΄50 δέχτηκε προτάσεις από Ιταλό παραγωγό να πρωταγωνιστήσει στην “Ελένη” της Ιλιάδας και από Γερμανούς παραγωγούς να υποδυθεί την νεαρή σύζυγο του διάσημου αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν, σε ταινία με θέμα την ζωή του.
Το 1957 ο Φιλοποίμην Φίνος της πρότεινε να παίξει μία από τις κόρες του Ορέστη Μακρή στην “Θεία απ΄το Σικάγο” του Αλέκου Σακελλάριου. Η Αλίκη όντας μονίμως πρωταγωνίστρια, σε όσες ταινίες είχε γυρίσει ως τότε, του απάντησε “Δεν βρίσκετε ότι είμαι πολύ νέα για να παίξω την θεία;”. Ωστόσο αν είχε δεχτεί, θα ήταν η πρώτη της κινηματογραφική συνύπαρξη τόσο με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, όσο και με την Τζένη Καρέζη που έπαιξαν στην ταινία!
Το 1961 αρνήθηκε να παίξει στα “Χαμένα όνειρα”του Αλέκου Σακελλάριου, βρίσκοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο καταθλιπτικό (τελικά η ταινία γυρίστηκε με την Αντιγόνη Βαλάκου και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ) και στον “Κατήφορο” του Γιάννη Δαλιανίδη λογω του τολμηρού θέματος και των γυμνών σκηνών, με τον ρόλο να ανατίθεται στην πρωτοεμφανιζόμενη Ζωή Λάσκαρη.
Το 1966 σε συνέντευξη τύπου, η Αλίκη και ο σκηνοθέτης Γιώργος Τζαβέλλας ανακοινώνουν την συνεργασία τους με την εταιρία παραγωγής “Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης” στην ασπρόμαυρη ταινία “Ο αστερισμός της παρθένου”. Το σενάριο είχε γραφτεί από τον Τζαβέλλα ειδικά για την Αλίκη, όπου θα υποδυόταν μια πόρνη, που θα έλεγε στους πελάτες της την ιστορία της ζωής της σε τρεις ψεύτικες διαφορετικές εκδοχές, κρατώντας την αληθινή για το κοινό. Για τις ανάγκες της ταινίας η Αλίκη θα εμφανιζόταν ξανθιά, μελαχροινή και κοκκινομάλλα. Παρόλο που η Αλίκη είχε συμφωνήσει να “καταργήσει τον κοριτσίστικο τύπο”, τελικά έκανε πίσω και το σενάριο γυρίστηκε αργότερα, το 1973, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη με πρωταγωνίστρια την Ζωή Λάσκαρη.Ποιος ξέρει πως θα είχε εξελιχθεί η κιν/φικη της διαδρομή σε εκείνο το κομβικό σημείο, αν είχε γυρίσει τελικά αυτή την ταινία… Ο Γιώργος Τζαβέλλας πάντως, είχε γράψει το 1958 και το σενάριο του “Μια ζωή την έχουμε” έχοντας κατά νου την Αλίκη και τον Βασίλη Λογοθετίδη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, που τελικά πήραν η Υβόν Σανσόν και ο Δημήτρης Χόρν.Στα τέλη της δεκαετίας του ΄70 είχε ανακοινώσει σε συνεντεύξεις της, ότι θα έπαιζε σε δύο ταινίες με σκηνοθέτη τον Κώστα Καραγιάννη, στο “Χθες, σήμερα, αύριο” όπου θα ξανασυναντιόταν κιν/φικά για τρίτη φορά με τον Νίκο Κούρκουλο και στο “Η λαίδη και ο αλήτης”, όπου επρόκειτο να συμπρωταγωνιστήσει με τον Θανάση Βέγγο, καθώς και στην ταινία του Νίκου Μαστοράκη “Η ερωμένη του πρωθυπουργού”.
Σε δύο περιπτώσεις έφτασε σε ημιτελή αποτελέσματα: Το 1960 γύρισε με συμπρωταγωνιστή της τον Μιχάλη Νικολινάκο, το “Κλωτσοκούφι” του Ντίνου Δημόπουλου. Η χημεία τους όμως δεν άρεσε στον Φϊνο και δεν δίστασε να ξαναγυρίσει την ταινία απ την αρχή, με συμπρωταγωνιστή της τον Αλέκο Αλεξανδράκη! Το 1979 ξεκίνησε να γυρίζει την ταινία “Το κορίτσι του καμπαρέ” με παραγωγό και σκηνοθέτη τον αδελφό της Τάκη Βουγιουκλάκη, σε σενάριο του Γιάννη Τζιώτη, εμπνευσμένο από το θεατρικό μιούζικαλ “Καμπαρέ” που είχε ανεβάσει με μεγάλη επιτυχία το 1978 στο θέατρο. Ωστόσο, σοβαρά προβλήματα με τα δικαιώματα του ξένου μουσικοσυνθέτη και τα γραφεία εκμετάλλευσης, καθηλώνουν την ταινία “στα κουτιά”. Κάποιες σκηνές της μοντάρονται και χρησιμοποιούνται στην τελευταία κιν/φικη της εμφάνιση “Κατάσκοπος Νέλη” του 1981, μετά την προβολή της οποίας φημολογείται ότι θα παίξει στην ταινία “Το νέφος πάνω απ΄την πόλη” .
Τέλος, στα τέλη της δεκαετίας των 80ς ανακοινώθηκαν δύο παραγωγές σε βίντεο με πρωταγωνίστρια την Αλίκη, ενώ τυπώθηκαν και διανεμήθηκαν και οι σχετικές διαφημιστικές αφίσες και κάρτες. Τελικά ούτε το “Φθινοπωρινό Κονσέρτο σε σκηνοθεσία Ερρίκου Ανδρέου, ούτε το ‘Ο ένας για τον άλλο” σε σκηνοθεσία του αδερφού της, γυρίστηκαν ποτέ…
Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην εκπομπή «Πρόσωπα και Πράγματα» στις 18 Αυγούστου του 1979
κι ένα play list με τραγούδια της